مرتضی شمس؛ اعظم راودراد
چکیده
این پژوهش توصیفی-تحلیلی، به دنبال پاسخ به این سوال است که «خبرگزاریهای کشور در صفحات علم و فناوری خود، چگونه و به چه میزان از پیامهای تصویری جهت انتقال بهتر و قابل درک پیام به مخاطبانشان، استفاده میکنند؟». در انجام پژوهش از روش کیفی «تفسیر ترکیب محور» و «تحلیل محتوای کمی» استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش، اخبار ...
بیشتر
این پژوهش توصیفی-تحلیلی، به دنبال پاسخ به این سوال است که «خبرگزاریهای کشور در صفحات علم و فناوری خود، چگونه و به چه میزان از پیامهای تصویری جهت انتقال بهتر و قابل درک پیام به مخاطبانشان، استفاده میکنند؟». در انجام پژوهش از روش کیفی «تفسیر ترکیب محور» و «تحلیل محتوای کمی» استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش، اخبار علم و فناوری خبرگزاریهای رسمی کشور است که با روش نمونهگیری هدفمند، اخبار بهار سال 1398در خبرگزاریهای «فارس»، «ایسنا» و «مهر» به عنوان چارچوب نمونهگیری انتخاب شد. از میان چارچوب نمونهگیری و با روش تصادفی ساده، یک هفته آماری انتخاب و تصاویر هر یک از اخبار در آن، به عنوان واحد مشاهده و تحلیل، مطالعه گردید. بر اساس نتایج، خبرگزاری ایسنا، استفاده مناسبتری از پیامهای تصویری جهت انتقال بهتر و قابل درک پیام به مخاطبانش داشته است و خبرگزاری «فارس» و «مهر» در رتبههای بعدی قرار دارند. پژوهش نشان میدهد استفاده از ظرفیت پیامهای تصویری در اخبار علم و فناوری خبرگزاریها پایین است و در کمتر از نیمی از این اخبار، استفاده مناسبی از پیامهای تصویری در جذابیت، ارائه اطلاعات خبری و خوانش آسان و قابل درک اخبار علمی شده است. استفاده بیشتر از تصاویر اختصاصی با عناصر و ارزشهای خبری مناسب، شرح تصاویر و ارجاع به آنها در متن، استقاده از پیامهایی تصویری در قابهای چندگانه و عدم استفاده از تصاویر آرشیوی نامرتبط به موضوع اصلی خبر، از مهمترین پیشنهادات به خبرگزاریهای کشور در استفاده بهتر از پیامهای تصویری در جهت جذابیت، سادهسازی و قابل فهمتر نمودن اخبار علمی به مخاطبان است.